Praktiska Råd & Tips om återbruk
Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna om återbruk och begagnade IT-produkter. Du får även enkla råd och praktiska tips kring skötsel, radering och inställningar.
Återbruka eller återvinna?
Vilket bidrar mest till minskade CO2-utsläpp, att återvinna eller återbruka?
SVAR: Att återbruka el- och elektronikavfall är ca 150 gånger mer CO2-besparande än att bara återvinna.
Köpgaranti?
Får jag garanti när jag köper återbruksprodukter från erpå PG Tech?
SVAR: En månads funktionsgaranti ingår. Behåll kvittot med moms som du erhåller vid köpet.
Inlämning?
Vilka olika typer av el- och elektronikprodukter kan jag lämna in för återbruk?
SVAR: Stationära datorer, bärbara datorer, surfplattor, mobiltelefoner, spelkonsoler, batteridrivna verktyg, platt-TV, robotgräsklippare, datorkomponenter och kringutrustning, som datorskärm, mus, tangentbord och router.
Spårning
Hur kan jag spåra en cirkulerad PG Tech produkt som jag beställt via Tradera?
SVAR: Både Tradera och budfirman har bra spårning via sina appar. Efter att PG Tech har bokat leveransen genereras spårnumret på Tradera (under Orderinformation).
CO2-besparing
Ungefär hur mycket mindre koldioxid kommer ut i atmosfären om jag återbrukar och använder en begagnad och reparerad bärbar dator istället för att köpa en ny?
SVAR: Ca 280 kg, vilket motsvarar en körsträcka på ca 540 km för en dieselbil.
Dataläcka?
Hur stor är risken att den som använder min begagnade dator, surfplatta eller mobil kan få tag på mina bilder och dokument?
SVAR: Den rensning av dina personliga filer som du gör innan du lämnar in datorn, surfplattan eller mobilen för cirkulering, tömmer dator på det du sparat. Följ de tydliga instruktionerna som du hittar i checklistan för respektive produkttyp.
- Stationär dator
- Bärbar dator
- Surfplatta
- Mobiltelefon
- Spelkonsol
- Kringutrustning
- Batteridrivet verktyg
- Datorkomponenter
- Robotgräsklippare
Livslängden?
Hur mycket förlängs livslängden på produkten vid återställning hos er på PG Tech?
SVAR: Minst två år men för vissa produkter ända upp till sex år.
Utbud hos Röda Korset (Karlstad)?
Vilka typer av reparerade IT-produkter säljer Röda Korset (Karlstad)?
SVAR: I nuläget — bärbara datorer.
Kvalitet
I vilket skick är de begagnade produkterna som jag kan köpa?
SVAR: Det varierar — från nyskick till reservdelsanvändning. Eventuell skada eller befintligt slitage beskrivs tydligt i annonstexten.
“Min insats”
Hur mycket kan jag påverka klimatet genom att låta återbruka mina uttjänta IT-produkter?
SVAR: Som exempel kan 15 kg blandade IT-produkter minska koldioxidutsläppen med 1000–2500 kg, vilket motsvarar en körsträcka på 12500–31250 km för en bensindriven personbil.
Reparations- och underhållstips

På PG Tech vet vi vad svårt det kan vara att hantera och sköta sina el- och elektronikprodukter. Speciellt när det uppstår fel, är något du gör väldigt sällan eller för första gången. Därför har vi samlat en lista med svar på vanliga frågor vi vet du kan stöta på. Det är råd och tips som vi hoppas kan ge dig svaren du behöver för att lösa uppgiften och undvika framtida problem.
Yttre rengöring av din IT-utrustning
Det är viktigt att dina IT-produkter som datorn, mobilen och surfplattan inte kommer i kontakt med vatten. Använd därför alltid IT-anpassade rengöringsmedel eller isopropylalkohol med hög renhetsgrad för att torka bort fläckar. Använd högtrycks-luftspray för att rengöra tangentbordet och kylflänsarna på din laptop, spelkonsol eller surfplatta.
Logga ut från din iPhone
Gör så här:
- Gå till ”Inställningar“.
- Klicka på ditt konto (vanligtvis första kolumnen/överst, med ditt namn och texten Apple-ID …).
- Skrolla ner och klicka på ”Logga ut”.
Du kan nu välja på två alternativ:
- Att dina filer och appar tas bort tillsammans med ditt konto.
- Att du endast loggar ut. Vilket innebär att dina appar och filer finns kvar i mobilen.
Vi rekommenderar att du väljer alternativ 1. Dels för att framtida användare inte ska behöva tänka på GDPR (som de måste om dina filer och appar ligger kvar) och dels för att dina personliga filer och uppgifter inte ska kunna missbrukas.
Logga alltid ut enligt ovan innan du lämnar din mobil för återbruk.
Kontroll av funktionalitet och laddning
Tänk på att batterierna kan ha laddat ur om din telefon eller surfplatta har legat oanvänd under längre tid.
Försök starta den genom att:
- Ladda enheten full.
- Koppla ur laddsladden och försök starta enheten.
Om den startar har ditt batteri överlevt den långa tiden utan laddning.
Ominstallation av Windows 10
Så här gör du om du vill vara säker på att dina filer tas bort innan inlämning för cirkulering.
- Gå till inställningarna genom att klicka på Windows-knappen som finns i skrivbordets nedre vänstra hörn.
- Välj ”Inställningar”.
- Gå till ”Uppgradering och säkerhet”.
- Klicka på ”Återställning”.
Nu får du två valmöjligheter:
- Rensa din enhet helt.
- Låt dina filer vara kvar.
Vi rekommenderar:
Alternativ 1 — om du ska lämna bort din IT-utrustning så andra kan använda den.
Alternativ 2 — om du bara ska snabba upp din dator och försätta använda den själv.
När fläkten låter för mycket
Att fläkten låter för högt på din laptop eller dator signalerar att kylningen inte är tillräcklig för CPU:n (processorn) eller andra komponenter.
För att åtgärda:
- Använd tryckluft för att blåsa rent.
- Rengör gärna en gång per kvartal. Då kan du undvikasvårare skador på komponenterna.
Undvik att ladda ner virusinfekterade filer
Var väldigt försiktig och uppmärksam när du surfar. Skulle du klicka på fel länk eller av misstag ladda ner en virusinfekterad fil, kan du få stora problem med datorn. Har den blivit extremt långsam kan datorn var infekterad av en robot eller ett virus. Har du riktig otur kan datorn bli helt obrukbar.
Ge ditt batteridrivna verktyg nytt liv
Hos oss på PG Tech kan ditt batteridrivna verktyg få nytt liv. Kontrollera bara så att både laddare och batterier är med när du lämnar in verktyget på en av våra insamlingsplatser (även om batterierna inte går att ladda). Vi byter ut cellerna i batterierna så att de blir laddningsbara och verktyget kan användas igen.
Ett mjukvarufel i spelkonsolen
Om det är en inställning i konsolen som inte fungerar kan det vara ett mjukvarufel. Då kan du oftast åtgärda det genom att återställa spelkonsolen till originalskick (så kallad factory reset).
Gör så här:
- Googla hur du ska göra för just din typ av konsol.
- Följ sedan instruktionerna du fått fram steg för steg.
- Kom ihåg dina inloggningsuppgifter. Tappar du bort lösenordet kan uppgifterna gå förlorade.
- Innan du återställer: Tänk på att återställningen raderar allt från ditt tidigare spelande. Spara därför dina spelsparningar på ett USB-minne (eller annat säkert lagringsmedia). Då undviker du det tidsödande arbetet att behöva göra om adventures från början.
Bluetooth krånglar
Om moderkortet visar att bluetooth krånglar:
- Lämna in det till en auktoriserad verkstad och låt dem kolla upp vad som kan ha orsakat av felet.
Aktivera ditt Windows 10
Att aktivera ditt Windows 10 är enkelt.
Gör så här:
- Hämta din Windows-nyckel från mejlhistoriken eller från datorns originalförpackning.
- Skriv in siffrorna under: ”Inställningar”/”Hem”/”Om”.
- Skrolla sedan ner till botten där du klickar på länken ”Ändra produktnyckel eller uppgradera din utgåva av Windows.”
Har du frågor?

Kontakta gärna oss på PG Tech om du har frågor eller om det är någon viktig information som du saknar på den här webbplatsen.
Telefon: 070–36 79 555
E‑post: balint @ pgtechsweden.com